Grain-Free Protein Buns - Frukostfrallor à la Maja!

Känner mig sugen på att baka något... Nej inte något sött, utan mer åt det salta hållet. Bröd kanske? Det var länge sedan! Och hur gott är det inte med nybakat bröd egentligen??  MUMS! <3
Denna gången vill jag baka något lite mer "roligt" än de vanliga, klassiska bröden. Gärna med mycket protein och goda frön, utan mjöl, socker eller sirap, och göra småbröd istället för en stor limpa.
 Oj, vad klockan är mycket! Måste rusa! Legday today :)  Wiiiie!! Looove legdays! <3 

 Update, 2 timmar senare: 
Medan jag värmde upp på cykeln så kollade jag instagram och hittade ett recept som jag heeelt glömt bort att jag ville testa. Ett receptet på bröd(!) som jag såg för länge sedan hos @majabergstrom74.
Ett proteinrikt bröd med frön och utan mjöl, utan sötning - och det var frallor!
...och så var det bestämt vilket bröd lilla Maria skulle baka denna gång ^^ <3
 
 
 
 PROTEINRIKA SMÅ FRALLOR 
 Ett nyttigt bröd du kan ha som frukostfrallor, till mellanmål eller tillbehör.
Dessa blev både väldigt goda och väldigt mättande - och du håller dig mätt länge!
Avokado, kvarg, keso, lax, ägg, färglada grönsaker och Philadelhipa 3% är supergott att ha på.
Egenpressad morotsjuice till blir pricken över i:et ;)  (Gärna med ingefära! Mums <3)
 Helt fria från mjöl och spannmål/ gryn, gluten, socker, laktos och mejeriprodukter.
För att göra dem enligt Paleo - byt proteinpulvret mot bovetemjöl eller naturligt p-pulver.
 
 
 
Ingredienser:
1,5 dl ekologiska kikärtor, kokta
1,5 dl ekologiska svarta bönor, kokta  (nästa gång tar jag kidney!)
2 skopor One Bake (60g, eller annat naturellt bakprotein av vassle, alt. bovetemjöl)
2 msk ekologisk kokosolja, kallpressad
2 dl äggvita (ca 6 vitor)
2 msk psylliumfröskal
4 tsk brödkryddor
Spiskummin efter smak (hade i ca 1 tsk kanske?)
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
1 dl ekologiskt mandelmjöl
Valfritt: någon "topping"  (jag hade hälften med pumpa- och hälften med vallmofrön på)
 
Gör såhär:
Sätt på ugnen på 175 grader C.
Skölj kikärtorna och bönorna under kallvatten, låt rinna av och mixa samman i en matberedare.
Tillsätt de resterande ingredienserna, rör om och mixa sedan allt tills du får en jämn, slät gegga.
Låt geggan vila i ca 5 min innan du fortsätter.
Ta fram en bakplåt som du klär med bakplåtspapper och en sked. Skopa med den upp 6 jämnstora "klumpar" på bakplåtspappret. Forma dessa fint, så som du vill ha dem.
(Om du vill kan du nu toppa med något)
Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. Servera dem nybakade och varma, låt dem svalnade en aning först eller ät senare, med goda tillbehör och njuuuut! :)
P.S: Frallorna som blir över förvaras i bäst frysen, om du inte ska äta dem snart.
 
 
 bild lånad från: 
majaskitchen.se


Kommentarer
Viccy

Det där brödet verkade ju superspännande! :)

2013-12-15 @ 09:06:38
URL: http://frukostera.blogg.se
Anonym

Att äta "ren" mat är inte rätt sätt att komma till bukt med äs. Det är lätt att bli påverkad av reklam som gör att man tror att ex från och proteiner är bättre än ex köttbullar o potatismos. Men ärligt talat vill du leva ett normalt liv så är inte "ren mat" lösningen. Ty människan är ingen ren varelse, vi måste äta o unna oss för att leva, att då leva efter principen att maten måste vara hälsosam 24/7 fungerar inte om du vill ha ett normalt liv. Så lägg ner dehär och börja leva på riktigt.

2014-01-04 @ 12:17:07


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0