You know it's autumn when the kitchen smells like Apples

Äntligen är hösten här.
Träden ser så fina ut med sina färgade löv, man sover bättre på nätterna och fruktträden är fulla utav underbara äpplen, plommon, päron...
 
Här där jag bor är det äppelträd (vad som känns som) överallt. De flesta har äppelträd, minst ett men ofta flera. Vi hade ett framtills något år sedan. Tog ner det när vi gjorde om trädgården. Så synd! Jag ville ha kvar det, men det var bara jag och mina bröder som åt utav äpplena. Pappa "glömde" hela tiden och mamma har rätt stark allergi mot äpplen (och massa annat...)
 
Mormor och morfar har en kolonilott där de odlar helt otroligt mycket goda grönsaker, frukter, bär och blommor. Bland annat äpplen, och i flera olika sorter! Väldigt ofta kommer de upp till oss med nyskördat. Det är ren lyx! <3
Igår kom de hit med en kasse nyplockade äpplen till oss. De luktade helt underbart! Eftersom de är ekologiskt odlade och var nyskördade så luktade hela huset av äpple efter bara några timmar :)
 
Vad gör man då med 10 kg(!!) äpplen när man bara är en i huset som äter äpple, och man vet att det snart kommer komma minst lika mycket igen - och igen, igen, igen, igen...
 
MAN GÖR ÄPPELMOS SÅKLART!!! :)
 
Helt nyskördade ekologiska och närodlade äpplen. Sötsyrliga med klarrött skal och krispigt vitt kött.. Mums, mums! Gjorde imorse en stor gryta med eget äppelmos. Om det blev gott? Det blev något helt otroligt gott!!
Så gott att det skulle vara rent elakt utav mig att inte dela med mig av receptet  (...för moset i grytan är mitt!)
Men som sagt, ekologiska närodlade äpplen som är helt nyskördade - kan moset bli annat än gott då? Jo såklart, om du har i mändger med socker, konstiga kryddor eller diverse kemikalier (så som de man kan köpa i butik!) så kan det väl bli äckligt ändå...
 
Men detta moset är 99% äpple*.
Ja, jag skämtar inte. Detta äppelmoset är verkligen ett riktigt ÄPPELmos!
(*Lite vatten också, ev. lite kryddor om du vill)
Hemgort riktigt äppelmos - nomnomnom ;) <3


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0