Banana Protein Waffles

 
Här kommer ett recept på några goda våfflor helt fyllda med protein och god smak :) 
Receptet är inspirerat av Björn "BlueEye" Bernhardsson (som ni bl.a. hittar här http://fitnessguru.se/bernhardsson).
Jag gjorde om receptet (såklart! Det gör jag med nästa alla recept ;)  Fast kanske inte första gången jag testar..) till hur jag ville ha det mer. Ni kan såklart göra om det efter hur ni vill ha det mer med!
 
 
 Här är några förslag: 
  • One Whey Isolate French Vanilla kan bytas ut mot vilken smak som helst ur serien. Milk chocolate, Mint chocolate, Peanut butter, Mango...
  • Har du annat proteinpulver än just One Whey Isolate kan du såklart använda det. Smak bestämmer du såklart också själv, men jag rekommenderar vanilj, choklad, kaffe eller kokos :)
    OBS!!! Använd pulver av vassle, inte kasein! Det kanske fungerar det med, men jag har inte prövat det så vågar inte rekommendera det (så ni kan skylla på mig om det failar XD)
  • Bananen kan du testa att byta ut mot äppelmos. Har själv inte testat, men det borde (nog) gå bra (hoppas jag). Använd osötat äppelmos. Eget hemgjort är superenkelt och godast!
  • Mandelmjölken är valfri, så du behöver inte ha i det. Har du inte det så sväller inte smeten lika mycket och du får färre våfflor som har en lite annan konsistens och smak.
    Du kan testa kokosmjölk, cashewmjölk, hasselnötsmjölk, soja dryck, havredryck, rismjölk, mjölk från ko/ get/ får eller vaddunuharförmjölkhemma... Vatten går såklart med!
  • Smaksätt med lite riven kokos, kakao, kanel, kardemumma, ren vanilj, frysta bär i bitar...
  • Grynen kan du byta hejvilt! Jag hade en superbra helt ren ekologisk müsli från Frebaco. Den är verkligen super! Eko, clean, osötad och utan en massa onödiga tillsatser.
    Annars finns ju fiberhavregryn, havregryn, glutenfria havregryn, rågflingor, dinkelflingor m.m.
 
 
 VANILLA PROTEIN BANANA WAFFLES 
 
 
12 våfflor  (alltså mer än 1 port, men hur många mer exakt beror ju helt på)
 
Ingredienser:
1 stor banan (140 g)
1 skopa One Whey® Isolate, French Vanilla (30g)
135 g äggvita (ca 3-4 äggvitor?)
18g äggula (1 gula?)
25 g linfrön
20 g valfria gryn (jag hade Frebaco Ekologisk Müsli)

Valfritt:
1 dl mandelmjölk (för mig blev det 80g)
1 tsk bakpulver (ca 4g)
 
Gör såhär:
I en liten skål häller du i proteinpulver, linfrön, havregryn och ev. bakpulver. För mer slät konsistens kan du smula sönder grynen med fingrarna eller mixa till ett "mjöl". Blanda allt i skålen väl.
Dela bananen i mindre bitar och lägg i en liten mixer. Häll över de torra ingredienserna från skålen och ha även i ägget, äggvitorna och ev mandelmjölk.
Mixa alltsammans till en lagom konsistens (lite klumpar? helt slät? You deside!) och låt det stå och svälla medan du värmer våffeljärnet.
Grädda våfflorna till gyllenbrun färg - n' eat em' while em' hot!  Våfflor är som allra bäst nygräddade!
Ha dem bara helt plain, som de är, eller servera med bär, kvarg, keso, skivad frukt, grönsaker...
Jaaa, vad du nu vill ha :) 
 
 
Näringsinnehåll för hela smeten ca:
547 kcal
51g protein
47g kolhydrater
16g fett
 
Näringsinnehåll per våffla ca:
46 kcal
4g protein
4g kolhydrater
1g fett


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0