Lentil Tomato Sauce à la Basil

Denna tomatsåsen alltså... GUUD SÅ GOD DEN ÄÄÄR!!  Alllldeles för god för att inte dela med sig av! Så här kommer ett helt gudomligt gott recept på en supernyttig - och lättlagad! - tomatsås med linser.
Ni bara måste-måste Testa-Testa-Testa!! :)
 
 
Solmogna blodröda körsbärstomater..  Söta morötter..  Runda mjuka linser.. Härliga gäska örter, basilika och timjan..  Vitlök...  Mmmmm
 
 
Vi har testat många olika tillbehör till denna supergoda linstomatsås. Jag tyckte matvete och fullkornspasta passade utmärkt till detta! Kokt potatis eller quinoa var ingen höjdare...
Pasta och tomatsås är ju annars en klassiker, så det var kanske inte så konstigt att fullkornspastan passade så bra ihop med såsen ;) Haha!
Om du gärna vill ha pasta till så tycker jag inte du borde använda "vanlig" pasta, alltså den där vanliga vita pastan som de flesta Svenne Bananer köper. Den är inte alls så bra för dig! Raffinerade produkter, så som mjölet däri gör mer skada än nytta i och på dig :(  
Undvik alla raffinerade varor och produkter!

MEN det finns så många andra kul pastasorter att testa som är mycket bättre för dig!  Gjorda på allt ifrån quinoa, råris, svartris, bovete, fullkornsdinkel och hampa  till bönor, ärtor och grönsaker :)
Du kan lätt göra egen grönsakspasta av zucchini, morötter, pumpa, gurka, selleri m.m.
Jag tror faktiskt zucchinipasta skulle vara jättegott till detta!
Eller om du är lite lat eller för trött så kan du bara ha färsk spenat, rå blomkål eller lättångad broccoli med färskpressad citronjuice till.
 
Om du vill kan du såklart ha i annat i såsen/ röran med. Som zucchini (I love!), kikärtor eller bönor, färska championer, andra örter (som oregano kanske..? - eller spiskummin!), selleri, paprika...  Ja ni vet, typ allt annat sånt som är gott och passar att ha i ^^
 
 
 LENTIL TOMATO SAUCE WITH BASIL 
 
Hade i championer den här gången!
Detta var inte min tallrik... Jag hade på mer av röran och mindre pasta :)  Hihihi!
Det vanliga typ "2/3 pasta och 1/3 tillbehör" är inte min stil direkt <3
 
Portioner: beror på vad du har till...
(För oss blev detta lagom för mig, pappa och min bror. Kan tillägga att jag åt mer av röran än pastan, och min pappa och bror äter stora portioner då de tränar mycket och är väldigt långa. Så kanske 4 "normala" portioner?)
 
Ingredienser:
100g linser, ekologiska (ca 1 rågad dl)
2 - 3 msk kallpressad olja, gärna ekologisk (av oliv eller raps)
1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
1 stor morot, svensk ekologisk
2 - 3 kvistar färsk timjan
1 lagerblad
800g körsbärstomater på burk, gärna ekologiska (ex Saltå Kvarn, då 2 burkar)
1 dl vatten
Svartpeppar, grovmalen eller egenmalda korn
Salt
Några blad färsk basilika
 Valfritt:  cayenepeppar, eller finhackad färsk röd chili med frön
 Valfritt:  tärnad zucchini, färska championer, selleri m.m.
 
Tillbehör:
Grönsaker
Något du tycker är gott, ex matvete eller fullkornspasta :)
 
Gör såhär:
Börja med att hacka lök och morot. Finhacka vitlöken, men gul löken och moroten ska skäras i lite större bitar/ tärnas.  (Vitlök = finhackad/ små bitar.  Gul lök = hackad/ lite större bitar.  Morot = tärnad/ störst bitar)
Häll linserna i en kastrull koka enligt instruktionerna på förpackningen. De ska dock bara bli nästan mjuka, alltså inte helt färdigkokta. Var försiktig så du inte låter dem koka för länge!
Häll sedan av ev vatten om det är kvar och ställ linserna åt sidan.
I en mediumstor stekpanna med höga kanter häller du i oljan och låter den bli varm. Fräs sedan löken däri och tillsätt efter en liten stund moroten och timjankvistarna. Salta och peppra efter smak.
Löken ska bli mjuk, men moroten ska ha kvar en del hårdhet och spänst.
Lägg i lagerbladet, tomaterna och vattnet. Rör om, lägg på locket och låt puttra i ca 20 - 25 min. Smaka därefter av om det behövs mer salt eller peppar.
Häll i linserna, rör om ordentligt och låt puttra i ytterligare 5 min. Ta sedan ur lagerbladet och timjankvistarna.
Riv de färska basilikabladen i mindre bitar och rör ner dessa i tomatsåsen.
 
Servera tomatsåsen rykande het tillsammans med goooda grönsaker och vad du nu vill ha till :)  Garnera gärna med lite extra basilika för syns skull. "För man äter ju även med ögonen också!"
 
 
 
Näringsinnehåll* för allt (exklusive tillbehör) ca:
850 kcal
37g protein 
120g kolhydrater 
19g fett 
 
 
* OBS!! Innehållet av näring beror helt på hur mycket du har i. "1 stor gul lök" kan variera väldigt i vikt, så detta är bara uträknat på hur det blev för mig när jag lagade det senast (förutom championerna då som jag inte räknade med här - de var bara ett litet extra!). Detta är alltså beräknat på ca:
- 100g ekologiska röda linser (vikt innan kokning)
- 18g ekologisk kallpressad olivolja
- 330g gul lök
- 7g vitlök
- 130g ekologisk morot
- 800g ekologiska körsbärstomater på burk från Saltå Kvarn


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0