Chocolate Brownie Cake à la Paleo

Pappa fyller år snart och bad mig stå för tårtan till firandet. Han bad mig - MIG!! Jag som HATAR tårtor!! XD Har alltid avskytt dem helt enormt. Usch, usch, usch ...
Men, men, vad gör man inte för sin pappa?! Självklart fixar jag en födelsedagstårta!  ...För vem säger nej till att få baka liksom? ;)  Och så kan jag passa på att utmana mig själv med detta. Göra en nyttig tårta som är så god att ingen "märker att den är nyttig"! Hahaha! Challenge accepted ;D

 Update: 
Har nu testat att baka en (relativt) nyttig kaka. Tog med den till mina pärons jobb och bjöd alla deras anställda - and guess what!? DE ÄLSKADE DEN!!! :D  När de bad om receptet skrattade de bara, för de trodde verkligen inte på mig.  Deras miner när jag sa att jo, det var precis det som var innehållet... Hahaha!
Receptet är en "spin-off" på ett recept jag hitade på nätet på bloggen Paleo Spirit. Fast jag har då alltså gjort om receptet till mer så som jag vill ha det! Så det är inte samma ändå :)  Gott blev det iaf!! <3

 

 

_CHOCOLATE BROWNIE CAKE, à la Paleo_
Kan göras både som en kaka/ tårta eller som brownies, alltså i kuber. Det vita ovanpå är "grädde". Inte på mjölken från något djur, utan Paleo-style och "nyttigare". Finns flera recept här på bloggen, så bara att söka :) <3  (De är på bl.a. cashewnötter, kokos, agar m.m.)

 

 

Ca 10 – 15 port.

 

Ingredienser:
ca 200g medajool dadlar (ca 8 stycken, utan kärnor)
1,25 dl osötat äppelmos*, alt. 1 välmogen banan (230g äppelmos)
ca 3 ekologiska ägg (35g äggula + 110g äggvita)
50g kokosolja (ca 0,75 dl)
2 tsk vaniljextrakt, alt. motsvarande mängd rent vaniljpulver
1 dl kokosmjöl (50g)
1 dl + 1 msk kakao (50g)
1 tsk bakpulver (5g)
½ tsk fint rent havssalt
1 dl starkt bryggkaffe

 

Gör såhär:
Lägg dadlarna i en matberedare och mixa dem till en fin puré.
Häll i äppelsåsen (eller bananen), rör runt och fortsätt sedan mixa tills det blandats.
När det är klart häller du över allt i en bunke och adderar eggen, vaniljextraktet, kaffet, samt allt utom ca 1 msk utav kokosoljan. Rör samman lite slarvigt med en gaffel. Ta fram en handmixer sedan och mixa allt samman.
I en annan liten skål blandar du alla de torra ingredienserna.
Häll långsamt i de torra ingredienserna i de blöta medan du fortsätter att mixa på låg hastighet till helt slät smet. Stanna då och då för att ta ner allt från kanterna.
Ta fram en glasform och smörj med kokosoljan du har kvar, som du innan sparade.
Häll i all smet däri och släta till ytan med en slickepott.
Ställ in formen i ugnen tills den är klar, ca 30 min. När du kan stoppa ner en tandsticka i mitten och den kommer upp ren så är kakan färdig.

 

Näringsvärde för hela satsen ca:
1650 kcal
43g protein – 10% P
202g kolhydrater – 48% K
77g fett – 42% F

Näringsvärde per port. ca:
165 kcal, 10 port.
150 kcal, 11 port.
138 kcal, 12 port.
127 kcal, 13 port.
118 kcal, 14 port.
110 kcal, 15 port.

* Receptet är beräknat på Biova Osötat Äppelmos

 

 Bild lånad från: 
paleospirit.com



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0