Din lunchsallad - nyttig och hälsosam, eller en onyttig kaloribomb?

"Sallad" låter så nyttigt, och många tror att alla sallader är just det ("nyttiga") bara för namnet... Tyvärr kan det ibland vara det väldigt, väldigt fel. Kommentarer som de här nedan gör mig så frustrerad att jag inte kan låta bli att sucka (högt!) inombords och vilja skaka om personerna som sagt de - för när ska folk sluta dra dessa om och om igen och börja tänka själva istället för att tro på
allt de hör och läser?!
 
"Jag tar en sallad - är ju på diet nu! - och sallader innehåller ju typ ingen energi alls"   "Sallader är ren bantarmat"    "Ska du verkligen ta en sallad till lunch? Det blir man inte mätt på!"    "Sallader är mest luft. Du måste ha mackor till för att det ska bli en riktig måltid"    "Sallader är alltid/ alla nyttiga"
 
 
 
 "Duh! Såklart det är nyttigt och energisnålt... Det är ju en sallad liksom - en sallad!"
 
 
 
Jo visst, men bara för att det är en "sallad" berättar inte vad som faktiskt är i denna "sallad" och hur nyttig eller energisnål den är.
Vad sägs om Houlihan's Prime Steak & Wedge Salad som innehåller ca 110g rent fett per portion, varav 35g är mättat fett. Ja, hela 35 gram - för en person!! 
Eller vill ni hellre ha Taco Bell's On the Border Grande Taco salad, with Beef and Chipotle Honey Mustard? Denna sallad innehåller per portion ca 1,600 kcal. (Det är väl rätt energisnålt..? Det motsvarar ju bara, typ, 3 "normala" middagar! ;) ) Denna sallad har per portion ca 120g rent fett, varav ca 39g är mättat... ("Nyttigt med sallad juuue!")

Som ni kanske redan listat ut är dessa två sallader från resturanger i USA (anyone surprised?). Utan att ta så extrema exempel som de ovan finns det många andra "sallader" som inte är så värst nyttiga eller energisnåla. Många sallader innehåller idag mer av allt det där andra man blandar ner istället för det som egentligen gör salladen till en sallad - grönsakerna!
Så visst kan du fixa en riktigt superhälsosam måltid med en bra sallad, men du kan även göra den precis lika onyttig och riktigt energirik. 
 
 
TIPS PÅ BRA OCH GOD SALLAD! 
Gott om nyttig näring och godsaker!
Inom paranteserna har ni exempel på några av de som innehåller mycket av just den
makronutrienten de står under (de 3 makronutrienterna = protein, kolhydrater och fett)
OBS!!! De står inte i någon speciell ordning.
 
Protein:
Fisk och skaldjur (ex. räkor, lax, sardiner eller tonfisk), kyckling och kalkon, rostbiff, skinka och annat rent fint kött, quorn, tofu, ägg (vitan består mest utav protein), keso, kvarg, hårdost med lägre fetthalt, parmesanost, linser, ärtor, bönor (sojabönor, mungbönor, vita bönor, kikärter eller kidneybönor), samt nötter och kärnor/ frön (linfrön, jordnötter, mandel, pumpafrön och pistage).

Bra kolhydrater:
Grönsaker (såklart! Majs är extra rikt på just kolhydrater), frukt, bär, linser, bönor, rotfrukter, kall kokt potatis, quinoa, hela korn (ex. matvete), fullkornsbulgur, råris/ fullkornsris, fullkornspasta eller vit fiberpasta (finns även på bönor eller quinoa m.m.), och osötat fullkornsrågbröd eller annat bra bröd (gärna med hela korn)
 
Nyttiga fetteter:
Fet fisk (lax, makrill, sill, sardiner), skaldjur, kallpressad olja (på oliver, avokado, valnöt, raps, kokos), nötter och frön/ kärnor, avokado, oliver och äggula.
 
För recept på goda och nyttiga sallader kan du hitta några olika i min receptsamling här. Jag själv älskar sallader och äter det gärna så ofta jag kan, men eftersom jag inte bor ensam kan jag inte alltid bestämma maten helt själv - tyvärr! ;)
Räksallad och min egna Mariasallad är mina två favoritsallader någonsin. Mums mums mums!! :)

Handskalad räksallad med fullkornsris, vattenmelon kokt ägg, färska championer
och blandade grönsaker.
Otroligt gott! Även om jag inte orkade allting... :P
 
Bild ifrån:
tumblr.com (bacon "salad")
bild tagen av mig (räksallad)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0