Raspberry Cup Cake Bread

Hittade ett spännande recept på en annan blogg för ett tag sedan som jag ville testa. Som vanligt när jag ska följa ett recept så gör jag inte det, följer det alltså. Det blir roligare och mer spännande att själv experimentera lite. Som tur är så har jag rätt bra känsla för det och det blir i stort sett alltid superbra! :) <3
 
När jag bakar något använder jag ofta min favvo-müsli istället för vanliga havregryn. Det bli godare och krispigare - och också mer energisnålt, mer fibrer och lite mindre fett då!  Win - Win <3
Även i dessa små hallonbröd blev det jättebra med min müsli! :) Vill du hellre ha gryn ändå så är det bara att byta ut müslin. Tips! Fiberhavregryn blir bättre än "vanliga" havregryn. 
Om du har i andra ingredienser eller byter ut vissa så kan du behöva ändra på måtten lite. Som om du har i mer söta bär/ frukter, eller som blir söta vid värme (som äpple) kan du minska på mängden banan. Fast om du har syrligare bär/ frukter (som lingon) så kan du ta en mer mogen banan
...eller bara ta mer banan kanske?
 
Delade dem med två kompisar och till min hade jag en liten skål av ICA's lättkvarg
(favorit!) och en kopp svart kaffe. Très miam!
Blev helt perfekt innan träningen :)
 
 

Ca 4 – 8 bröd/ muffins (beroende på storlek, jag gjorde 5)

 

Ingredienser:

1 dl kvarg (100g)
1 dl Frebaco ekologisk müsli (35g)
1 dl grahamsmjöl (60g)
1 mosad ekologisk banan (50g)
1 tsk bakpulver (4g)
1 ½ dl frysta ekologiska hallon (100g)

 

Gör såhär:
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda samman gryn, mjöl och bakpulver i en bunke.
Skala, dela och mosa bananen. Rör samman moset med det andra i bunken tillsammans med kvargen. Ha till sist i hallonen och blanda nu försiktigt så du inte mosar hallonen.
Placera i muffinsformar och grädda i ugnen i ca 15 – 20 min.

 

 

 

Tips på variationer:

  • Byt ut müslin mot: fiberhavregryn, rågflingor, dinkelflingor, krossat bovete…
  • Byt grahamsmjöl mot: kokos-, mandel-, soja-, bovetes-, hasselnöts-, eller havremjöl…
  • Byt ut hallon mot: rabarber, jordgubbar, blåbär, vinbär, lingon, hjortron, äpple… 
  • Testa smaksättningar som: vaniljpulver, kanel, kardemumma, ingefära, chilikärnor…
  • Ha i nötter, frön, nöt- eller frösmör, kokos, kakao, kakaonibs, psylliumfröskal…

Näringsinnehåll för hela (med lättkvarg 0,1% och Frebaco Ekologisk müsli) ca:

446 kcal
21g protein - 19% P
79g kolhydrater - 73% K
4g fett - 8% F

 

För att få fram hur mycket det blir per styck är det bara att dela med antalet muffinsbröd ni gör. Säg att ni gör 5 stycken och använder er av samma ingredienser och mängder som jag, då delar ni bara med 5 (vilket blir då ca 90 kcal, 4g protein, 16g kolisar och 1g fett).

Med lättkvargen till höjdes proteinet jag fick i mig rejät, medan delen kolhydraterna och fettet knappt ändrades alls. Peerrrfect!

 

 

Bild lånad från:
alexandrasmode.com



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0