"Svensk" raw mjukglass till Sveriges födelsedag

Sveriges nationaldag idag! Firar ni det? Här hemma har vi aldrig gjort det. Kanske för att mamma är utländsk? Fast pappa är svensk och han har aldrig firat denna dag heller iochförsig... 
(Ok, det var inte helt sant... Vi har (typ) firat vår nationaldag en gång. Det var för att jag hade ett uppträdande med min teatergrupp då och efter det var det firande där ...räknas det då?)

En kompis frågade på facebook vad folk firat med för mat idag. Hennes familj skulle fixa surströmming, färskpotatis och gräddfilssås, och sedan den klassiska jordgubbsgräddtårtan med små Sverigeflaggor i (ni vet de där som är som tandpetare?) Andra vänner kommenterade hennes status med att de skulle grilla, ha picknick, äta mjukglass eller vaniljglass med jordgubbar, och ännu mer "typisk Svensk mat"...
Komiskt nog har vår matdag idag varit allt annat än just "Svensk". Till lunch blev det hemgjord chili con carne (mexikanskt) med fullkornsris. Middagen en kokosnötswok (asiatiskt) med premium- durumvetesäggnudlar.
 
En sak har dock varit rätt "svenskt" när det gäller maten idag. Till mellanmål innan så fixade jag en supergod raw food glass till oss som jag fick agera uppladning inför dagens träning :) Kolisar och mer kolisar! (För det är vad som fungerar bäst för just mig. Iaf där jag står idag ;) )
 
Vad är då så "svenskt" med denna raw food glass? (Det är ju inte ens på svenska - raw food!)
3 enkla ingredienser: banan - jordgubbar - honung (+ ev. vatten och/ eller någon typ av mjölk/ -dryck).
Banan - Vi i Sverige är de som äter mest bananer per person i hela världen (utav de länder där bananer inte odlas då. (Sa du Svenne Banan? ))
Jordgubbar - ...behöver jag ens skriva något här? Finns det något svenskare än nyplockade jordgubbar en sommardag? Jordgubbar med mjölk??
Honung - Den honung jag använde är svensk, ekologisk och närodlad (av min helt undebara morfar! ...som dock inte är svensk.. Fast han har ju bott här i mer än halva sitt liv ändå!)

(Har ni i mjölk från ko blir det ännu mer svenskt nerblandat, men då är ju glassen inte raw (rå) längre. Vill ni absolut ha någon typ av mjölkdryck funkar mandelmjölk superbra! Dryck på sojabönor, cashewnötter, kokosnöt eller andra nötter går nog säkert bra det med, men jag har inte testat)
 
 
 RAW STRAWBERRYLICIOUS SOFT SERVE 
 
För sötare smak - utan att använda mer honung - är det de mognare bananerna du ska använda. Mindre söt smak blir det av de mer omogna. Gott vilket som - det är väl mest en smaksak! Till raw glass använder jag mig oftast av bananer som är helt gula, liiite grön i ändarna och precis börjat få bruna prickar :)
 
 
 "Jääklar vad god! Svårt att tro att detta kan vara nyttigt... Finns det mer?" - min bror
 
1 portion
 
Ingredienser:
1 banan (ca 80g, gärna eko)
60g frysta ekologiska jordgubbar (Polarica har riktigt fina eko-gubbar!)
3g ekologisk raw honung 
ev. några färska (svenska) jordgubbar till dekoration
 
Gör såhär:
Frys bananen och jordgubbarna över natten. Om du har bråttom kan du skära dem i småbitar och frysa på en bricka, ca 2 - 3 timmar i frysen.
Lägg den frysta bananen i en mixer och kör tills det blir som ett väldigt grovt mjöl. Lägg sedan i de frysta jordgubbarna och fortsätt mixa. När även jordgubbarna börjat bli som ett väldigt grovt mjöl häller du i honungen och en skvätt kallvatten (och/ eller mjölk/ -dryck). Fortsätt mixa tills det blandats ihop till konsistens liknande mjukglass. Eventuellt kan du behöva stanna upp och blanda om då och då, och även ha i mer vätska ifall mjukglass-konsistensen inte vill fixa sig.
Lägg upp i spritspåse och spritsa ned i en fin skål och njuuuut!
 
 
Näringsvärde per portion (en hel sats, utan dekoration) ca:
Energi: 111 kcal
Protein: 1g - 4% P
Kolhydrater: 24g - 96% K
Fett: 0g - 0% F
 
Bilden är lånad från:
mariaquzeen.blogspot.com


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0