1 kg Weight Gain? How about 27 hamburgers - IN ADDITION!

Många tror att man går upp i vikt sååååå enkelt.
Ungefär som att en godispåse direkt sätter sig på låren och dallrar.
Eller att en pizza lägger sig som en korv över magen och hänger ut över byxorna...
 
 
 Det är långt ifrån så enkelt. 
 
Det är verkligen inte så enkelt att gå upp i vikt!  
Du går varken upp eller ned i vikt av någon enstaka måltid eller fika.  Jag gick ned över 25 kg,
samtidigt som jag byggde muskler (muskler väger mycket mer än fett).
Sedan gick jag upp några kilon (då de sista kg jag tappade var pga sjukdomen) till en bra vikt.
Varken att gå upp eller ned i vikt var lika enkelt som många tror att det är.  
 
 
 
 
 
Tro det eller ej, men det var enklare att gå ned i vikt.
Gå upp i vikt var en riktig utmaning!  

 
 
 
 
 För endast 1 kg i viktökning behöver du utöver det du äter för att stå stilla få i dig ex:
 
  • Aladdin Choklad - 1,3 kg
  • Avokado - 4 kg
  • Banan - 6,5 kg bananer
  • Big Pack, GB - 4 paket  (8 liter glass)
  • Blodpudding - 8,5 paket  (Geas från Lithell, utan fett när du tillagar)
  • Bregott smör - 1 kg
  • Daim Dubbel - 22 st
  • Digestive kex - 98 st  (ca 3,5 paket)
  • Cornflakes - 13,8 liter
  • Frozen yogurt fett- & sockerfri, Yoghurt Shopen -  93 mellanstora  (= ca 9,3 kg glass)
  • Honung - 2 kg
  • Knäckebröd, Husman - 155 st
  • Keso 4% - 77,5 dl  (= 7,75 kg)
  • Köttbullar, färdiga frysta - ca 200 st   (3 kg köttbullar)
  • Långfranska - 7 st hela limpor
  • Lättglass Vanilj, GB - 24 paket  (12 liter glass)
  • McDonalds Hamburgare - 27 st
  • Minimjölk - 20 liter
  • Morötter - 17 kg
  • Magnum Classic - 26 st
  • Ost 17%, Hushållsost - 2,5 kg
  • Piggelin - 127 st
  • Philadelphia light 12% - 21,5 paket à 200g   (= 4,3 kg)
  • Plopp - 120 st
  • Potatis - 8 kg
  • Ris, kokt - 6,5 liter
  • Russin - 82 paket à 25g
  • Sorbet, SIA Hallon ekologisk - 15,25 paket  (= ca 5,4 kg sorbet)
  • Tomater - 27 kg
  • Torsk - 10 kg
  • Vispgrädde - 1,9 liter
  • Yoghurtglass, 7-elevens - 197 st
  • Ägg - 5 kg  (= ca 83 st)
  • Äpplen - 12 kg
 
 
 
 98 st DIGESTIVE  =  3,5 paket 
 
 
 
 
 24 paket GB Lättglass  =  12 liter 
 
 
 
"Låter väl inte så farligt mycket? Enkelt!"  tänker många säkert...
Så ett litet exempel här då! Nedan står vad du äter på en dag och på detta står du stilla i vikt säger vi. Du vill nu då gå upp ca 1 kg i veckan.
(ca 1 kg/ vecka är vad någon som har anorexi väntas gå upp när de är inne på sjukhus):
 
 
 Du äter på en dag detta: 
Frukost - en portion gröt med mjölk och varma bär, ett knäckebröd med kokt ägg och en kopp kaffe.
Mellanmål - 1/2 burk keso och några mandlar.
Lunch - laxfilé med potatis, sås och grönsaker - en "normal" portion för dig.
Mellanmål - dubbelmacka med avokado, keso och tomat.
Middag - Köttfärssås med pasta, morot och kokt broccoli - en "normal" portion för dig.
 
 
 Utöver detta skulle du varje dag denna vecka behöva äta ca 12 ägg varje dag.  
 Eller varför inte köra på 2,2 paket  (7,7 kg)  Hallon Sorbet varje dag  - utöver allt annat!? 
 
 
 
 
 
Så nej..
Den där påsen med Ahlgrens Bilar kommer inte ge dig bilringar (höhöhö).
Du kommer inte bli tjock av att äta blodpudding till middag en kväll.
Unnade du dig två äpplen, istället för bara ett som du hade tänk? Gott!
Vikten ändras inte riktigt så lätt :)
 


Kommentarer
Lollo

Tack! Jag behövde verkligen läsa detta. Har nämligen börjat bli rädd för allt jag äter och spenderar alldeles för mycket tid på att tänka på mat. Såå jobbigt :(

Svar: Du ska verkligen inte vara rädd för att äta! Du BEHÖVER äta!! Kalorier är inte något farligt eller dåligt (lyssna inte på äckel-media. De vet inte vad de pratar om. De vill bara sälja!)
Om du inte äter så skadar du dig själv på otroligt många sätt. Även smala personer måste äta! ALLA behöver vi energi och näring. Vet du Lollo, när jag dansade och tränade som mest åt jag ÖVER 5000 kcal - VARJE DAG!! - och hade skitsvårt att stå still i vikt. Det var ofta jag ställde mig på vågen och såg en lägre siffra så att jag fick försöka äta ÄNNU MER. Nötter som är "sååå farligt" enligt media åt jag ca 1 dl av i snitt varje dag. Frukt åt jag VARJE dag med, ofta "de åååh så farliga BANANERna". Jag åt dagligen bröd, pasta, potatis, ris, falukorv, blodpudding, mörk choklad, 0.01%-ig lättyoghurt med sötningsmedel och 2%-ig vaniljyoghurt socker (dock lättsötad, eftersom jag inte gillar sött.. Haha ^^) Allt det där "farliga" åt jag. Vitt bröd och vitt ris åt jag inte bara för att jag inte gillar det. Vit pasta och vitt mjöl undvek jag för det gillar jag inte heller. Men skulle jag vara tvungen så åt jag det. Som när vi var i Frankrike och allt som fanns att äta på vägen ned (bilade ner) var kritvita baguetter med fullfet smör och olika pålägg åt jag det med, även om jag hatar både smör och vitt bröd - MEN JAG DOG INTE. Och jag gick faktiskt oftast NER i vikt under resor - fastän jag inte åt riktigt lika bra som hemma och tränade mycket mindre!

Utan mat mår du dåligt. Du förtjänar att äta. Du är värd det Lollo. Hoppas du kan förstå det <3 Jag tycker du ska ska äta något EXTRA gott idag. För det är DU VÄRD. Säger äs till dig något annat så säg då till den att "MARIA SA ATT JAG FICK - OCH JAG FÖRTJÄNAR DET! SO SCREW YOU, AND LEAVE ME ALONE!!" <3 Du fixar det! Kramar :)
Strawberry Dreams

2013-09-14 @ 21:42:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0