Coconutty Raspberry Mocha Fluff

Mörk fin choklad, hallon, kaffe och kokos... 

 

Ensam är stark, men tillsammans är vi starkare.
Fyra små ord
Fyra fantastiska smaker
Fyra underbara kärlekar
Fyra superfoods

... men tillsammans blir de EN REN PERFEKTION <3


Har försökt knopa ihop det bästa receptet på mitt proteinfluff nu sedan jag köpte mitt Whey-100 Chocolate (som jag valde främst för den har det absolut finaste näringsvärdet jag kunde hitta)
Frysta bär är ju ett måste. De tillsammans med pulvret och lite vätska är ju hela basen.

Så choklad är smaken på pulvret. Till det passar bäst hallon, tycker jag. Sedan behövdes det vätska, och där skulle det vara kaffe. (ÄLSKAR KAFFE!! Ingenting annat kommer före livets dryck ;) ) Men det blev lite "mesigt" utan någon typ av mjölk/ kvarg eller liknande att "väga upp" pulvret med. Lättkvarg eller kokosmjölk valde jag mellan ...tills jag kom på att jag åt den sista kvargen innan träningen (Älskade kvarg... :'( Måstemåsteköpameridag) Kokosmjölk blev det då! (Man kan ju annars blada både kokos och kvarg, eller om man har sån otrolig röta att man lyckats få tag på lättkvarg med kokossmak är ju det det ultimata!  Finns tyvärr inte i Sverige, men finns i bl.a. USA och Australien)

Här kommer mitt (än så länge) bästa recept på proteinfluff :)  

Så gott att man nästa blir beroende av det.. Hehe.. "nästan"..? ;)


 

 COCONUTTY RASPBERRY MOCHA FLUFF 

 

 
 

Portioner: 1 stor skål fluff som mättar rejält (aka 1 port.)

Ingredienser:
25g Whey-100 Chocolate
100g frysta ekologiska hallon
20g kokosmjölk light 6%
Kallt RIKTIGT STARKT kaffe (jag hade 2-3g Nescafe Intensive kaffepulver till 1 msk vatten)
ev. kallvatten, till att addera som extra (behövs dock nästan alltid)

Gör såhär:
I en liten mixer häller du ned all hallon och mixar tills det blir små smulor. Lägg sedan i all proteinpulver och mixa runt det med hallonen.
Häll över det i en bunke (troligtvis är det nu fortfarande inte blandat med varandra om bären var het frysta, annars har det nu blivit lite som en gegga. Både och är superbra! Du kan ev behöva en slickepott för att få över allt till bunken)
Med en elvisp vispar du sedan hallonmassan samtidigt som du adderar kokosmjölken och kaffet. Eventuellt kan du behöva mer vätska. Jag brukar ha i ca 0,5 - 1 dl vätska sammanlagt (tror jag? Brukar aldrig måtta!). Den extra vätskan är bäst som vanligt kallvatten.
Vispa, vispa, vispa..! Ju mer du vispar desto fluffigare blir det! Ungefär som med grädde (utom det att fluffet inte tappar ut all luft och blir till smör om du vispar för länge... Tur det! (Hatar smör))
Lägg upp i ett stort fint glas och servera med lattesked :) Njuuut!! <3


Näringsvärde för hela satsen, ca:
146 kcal
23g protein
7g kolhydrater
2g fett



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0