What is "NORMAL" really..?

 
Är jag normal?
Ser det här normalt ut?
Ser jag normal ut?
   Är det normalt att känna såhär?
 

Ofta tänker man och undrar vad som är "normalt", för man vill ju egentligen helst vara just det, även om vi ofta vill tro att det inte är så. Speciellt de som har har en sjukdom som gör att de inte är/ ser ut precis som "alla andra" känner ofta att de inte är just "normala" och undrar mycket vad som faktiskt är "normalt".
 
Tänkte den här gången mest prata om de som har/ haft en ätstörning av något slag; anorexi, bulimi, ortorexi, hets, tröstätning, BED, UNS...

Just när det kommer till maten så har de ofta många frågor om vad som är normalt.
("Vad är en normal portion? Hur mycket sås är normalt? Är det normalt att äta det här såhär? Brukar normala människor ta bort det där?")
 
 

En sak som jag ville ta upp speciellt just nu här är PORTIONER och MÄNGDER.
 
Som ni kanske vet så hade jag ätstörningar innan. Tankar kring mat, kropp, utseende, innehåll på mat, näring, kalorier osv. var min vardag och vad som var på min hjärna 24/7.
I början av sjukdomstiden hade jag inget matschema, och då tänkte jag aldrig på portioner och mängder på maten.  
En portion såg jag inte som "100g lax med 3 äggstora potatisar, 1/2 dl sås och grönsaker + 1 dl mjölk".  
En portion såg jag som "så mycket jag ville ha/ orkade/ behövde just då".  Alltså såg jag inte på mat och portioner som mängder i form utav gram, dl och andra måttsätt.
(OBS!! Dessa ovan var bara rena exempel!)

Som om jag skulle beskriva frukosten innan matschemat och nu med matschema, båda gångerna med anorexi:
Utan matschemat: "Jag tar en macka och det pålägg jag vill ha. Sedan häller upp en god yoghurt i skålen, har på några skedar nötter, frön och frysta bär. Därefter pressar jag lite juice av något gott (apelsin, grape, äpple, morot, gurka, rödbeta, bär, ananas...)"
 
Detta var alltså innan jag fick matschema. Tänkte så både som frisk och som sjuk - innan matschemat. När jag väl fick ett matschema av BUP (hatar dem så fruktansvärt mycket för allt de gjort!) så ändrades denna synen totalt...  Plötsligt såg jag portioner och mat i mängder, vikt och mått.  På schemat stod det att en normalportion är/ ska vara si många gram lax, så många gram kyckling, si dl ris, så dl sås, xx dl mjölk, xx g godis, x skivor bröd med x g smör och x skivor ost, osv...
Det satte sig i mig (och måååånga andra också) och jag blev mer och mer fixerad vid det.
 
 
 
Här är ett exempel! Om du frågade mig före matschemats tid och under matschemats tid (båda gångerna med äs) vad jag åt till frukost kunde svaren se ut såhär:
 
Innan matschemat: "Jag tar två skivor gott bröd, rostar och har på en "gegga" utav mosad avokado, keso och färsk citronjuice. Pressar ett glas juice till det, av något jag är sugen på (morot, apelsin, grape, ananas, bär, gurka, äpple...) Tar också en skål med lite yoghurt och/ eller kvarg, kanske 0,5 - 1 dl, och har på några skedar mandlar, cashewnötter, linfrön, pumpafrön, en liiten sked ren müsli och några frysta hallon. Kanske en kopp te/ kaffe om jag så vill"

Med matschemat: "Jag tar en skiva av just det brödet (som jag tittat ut hade minst kcal/ 100g) och har på samma pålägg som alltid, enligt måtten från schemat. Sedan häller mamma upp samma yoghurt som alltid (samma sak som med brödet) så det är ca 1 cm kvar upp (för då vet vi att det är x dl, som schemat säger)  + lite bär och häller på samma müsli som alltid (den med minst kcal ofc). Sedan häller jag upp apelsinjuice precis till strecket på glaset (för då vet jag att det är x dl som, schemat säger)"

Ser ni skillnaden?
Innan schemat så tog jag nästan likadant som med schemat - bröd med pålägg + yoghurt med müsli/ nötter och bär + juice.
Så frukostarna var väldigt lika, MEN på den första så tog jag inte efter mått - jag tänkte inte ens i mått! 
 
DET ÄR DET NORMALA
 
 
 
Tyvärr lever vi i en ätstörd värld där det idag ändå tyvärr är mer eller mindre "normalt" att väga/ måtta maten, men i grunden är det inte normalt eller ens friskt. Det är bara samhället som blivit sjukt. Vi lever i ett ätstört samhälle. (Det går att ändra på - tillsammans!)

Så jag vet att flera av er sitter/ står (/ ligger?) där ibland och tänker på hur mycket ni ska ta för att det ska vara "normalt". Som exempelvis sötnosen min kompis frågade häromdagen: "Hur mycket godis är normalt att äta?" Eller som kommit upp förut hos mig och andra som haft/ har äs: hur många skivor blodpudding/ gram fisk/ pannkakor (..och tillbehör?)/ dl soppa/ gram smör på mackan/ mackor till soppan?/ dl glass/ dl yoghurt osv...

Vet ni svaret på ovan? Det "normala" till allt det ovan? Det gör jag - äntligen.
 
 
 SVAR: DET BEROR PÅ 
 

 Det beror på: 
... hur hungrig du är.
... hur mycket du ätit innan.
... hur mycket du ska äta senare.
... hur mycket du gör/ gjort/ kommer göra av med.
... om du behöver gå upp/ ned i vikt.
... om du är frisk/ sjuk.
... vad du ha till det, eller om det bara är just det.
... och MÅNGA andra faktorer! 
 

Så matscheman av olika slag, för att gå upp/ ned/ stå stilla i vikt visar inte något "normalt" i mängder. För tänk på att nöstan alla matscheman olika också! Så det som mitt matschema sa var en "normal" portion kanske ditt matschema INTE säger är en "normal" portion.
 

Här är exempel från tre RIKTIGA matscheman vid anorexi Som alla tre ges ut för att hjälpa en med anorexi att bli frisk. Som alla tre säger att just DETTA är det "normala":

Matschema nr.1, frukost: 2,5 dl filmjölk 3% med 1 dl cornflakes och 1/2 banan + 1 skiva mjukt bröd med 1 tsk smör och ost 30% + 2 dl proviva.

Matschema nr.2, frukost: ca 2 dl yoghurt med 3 vanliga skedar basmüsli + 1 skiva mjukt bröd med 1-2 tsk smör och 1 liten skiva skinka + ca 1,5 dl juice.

Matschema nr.3, frukost: 2 skivor mjukt bröd med 1 tsk kaviar/ styck + 1 kokt ägg + 1 frukt. 
 

Så vilken av dessa har då rätt..?
 SVAR: ALLA & INGEN 
 
 
För det finns inga mått på en "normal frukost" eller en "normal portion" egentligen.
Därför tycker jag ni borde försöka tänka på detta och komma ihåg det vid gånger ni tvekar. När tanken "hur många kulor glass ska jag ta"  eller  "hur många dl soppa" kommer upp så finns inget svar på vad du ska/ måste ta för att det ska vara "normalt".
 
Det är inget som kommer bara så PangBom, utan något man får träna upp, men försök att alltid utgå ifrån er själva, era förutsättningar och tänk på vad ni vill, behöver eller kanske har blivit ombedda
Om ni har ett matschema så tänk på att även det är ungefärligt - för vi är ALLA OLIKA!! Så om det står 1 dl behöver det inte vara precis exakt 1 dl. Eller om det står 150g behöver det inte vara exakt 150g. 2g mer idag dör du inte av. 0,25 dl mindre i morgon gör inte någon skillnad i sig.
Försök träna upp ögonmåttet så du ser på ett ungefär istället - det är det bästa i det läget! För vad gör det EGENTLIGEN om det blir några gram/ ml mer idag? En annan gång kommer det bli lite mindre, en tredje exakt osv... 
Vi är inga robotar. Våra kroppar måste inta ha exakta, helt precis mängder som är precis likadana varje gång. Du går inte upp i vikt utav lite mer någon gång. Du går inte ned i vikt utav lite mindre någon gång.
 
 

Normalt är inte att ta just 3 äggstora potatisar.
Normalt är inte heller 1 eller 7 potatisar.
Normalt är att ta 3 äggstora potatisar.
Normalt är också 1 och 7 potatisar.
 
Det BEROR PÅ vem JUST DU är JUST NU  
 
 
 
 
Om ni kollar på dessa bilder ser ni precis vad jag menar. Det är bilder på olika människors middagar. De visar alltså vad den personen åt vid en måltid 
= den personens portion mat
= en portion.
 
På bilderna ser ni allt ifrån 70g till 300g lax för en portion!
Allt ifrån lax med 1 skiva bröd, 3 potatisar, stekta frukt och -grönsaker + en frukt...
...till endast lax med kokt broccoli...
...en tog 2,5 filéer lax, stor hög potatissallad och avokadokesoröra...
...en annan tog 1 filé, en kokt potatis och en liten klick sås.
 
Vilken av dessa är då "normal"?
Är alla de andra "onormala" då??
 Fråga några valfria människor detta, vilka som helst, och jag lovar att de inte kommer ha samma svar

 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

strawberrydreams.blogg.se

"Lev livet fullt ut! Lev nu, vänta inte på framtiden och älta inte dåtiden. För nu är det som var din framtid och det är en kommande dåtid. Lev livet som du gör bland dina jordgubbsdrömmar" En blogg av en tjej på snart 17 vintrar med livserfarenhet och "klokhet" som en 45+are. Här får ni läsa om främst recept supergod (nyttig) mat, hälsa, träning och annat kul som händer i mitt liv. Streetdance och skådespeleri är också två stora passioner!

RSS 2.0